Szkoła Podstawowa

Szkoła Podstawowa

im. Jana Kochanowskiego

w Grabowie

 

ul. Kochanowskiego 2 

99-150 Grabów 

 

Tel.: 63 2734242 

PROCEDURA ORGANIZOWANIA I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ

Procedurę sporządzono na podstawie :

  1. art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
     (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  2. art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
    (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943,z późn. zm.).
  3. Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji
    i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1591),  
  4. Rozporządzenia MEN z dnia  28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie
    w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
    w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017, poz. 1643).

 §1. 1. Pomoc psychologiczno - pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.

2.  Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.

3.  Pomoc psychologiczno- pedagogiczną organizuje Dyrektor szkoły.

4.  Pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści.

5.  Pomoc psychologiczno- pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy: ucznia, rodziców ucznia, dyrektora szkoły, nauczyciela, wychowawcy, specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem, poradni, asystenta nauczyciela, pomocy nauczyciela, pielęgniarki szkolnej, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

6.  W szkole pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana uczniom w formach:

1)      zajęć rozwijających uzdolnienia -

2)      zajęć rozwijających umiejętność uczenia się

3)      zajęć dydaktyczno - wyrównawczych

4)      zajęć korekcyjno - kompensacyjnych

5)      zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno - społeczne

6)      zajęć o charakterze terapeutycznym

7)      zajęć logopedycznych

8)      zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej

9)      zindywidualizowanej ścieżki kształcenia

10)  porad i konsultacji

11)  warsztatów

§2.1.  Dyrektor szkoły:

1)      organizuje pomoc psychologiczno - pedagogiczną w szkole

2)      powołuje zespoły ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej

3)      ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy

4)      informuje na piśmie  rodziców lub prawnych opiekunów o proponowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej

5)      wspiera nauczycieli, wychowawców i specjalistów w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności w zakresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej

6)      wspomaga działania szkoły w zakresie planowania i przeprowadzenia działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

7)      występuje, za zgodą rodziców ucznia do publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia w sytuacji braku poprawy jego funkcjonowania mimo udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej

8)      występuje, za zgodą rodziców ucznia,  do publicznej poradni z wnioskiem o opinię
w sprawie zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej dla ucznia.

 

      2.  Koordynator ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej - pedagog szkolny:

1)      prowadzi szkolny rejestr uczniów objętych pomocą psychologiczno – pedagogiczną.             

2)      uczestniczy w pracach Zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla  uczniów posiadających orzeczenie.

3)      monitoruje dokumentację ucznia tworzoną przez wychowawcę w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

      3.  Wychowawca klasy:

1)      koordynuje udzielanie  pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom z jego klasy

2)      wnioskuje o objęcie ucznia  pomocą psychologiczno – pedagogiczną (załącznik nr 1)

3)      ustala terminy spotkań zespołu klasowego

4)      we współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami ucznia ustala formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla danego ucznia (załącznik nr 2)

5)      w każdym semestrze, wspólnie z nauczycielami i specjalistami dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej (załącznik nr 3)

6)      na piśmie informuje rodziców ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim.

7)      sporządza dokumentację ucznia objętego pomocą psychologiczno - pedagogiczną zgodnie z poniższą procedurą

8)      na bieżąco współpracuje z nauczycielami, specjalistami i rodzicami ucznia objętego pomocą psychologiczno - pedagogiczną

  1. Nauczyciel:

1)      informuje o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną

2)       informuje wychowawcę o frekwencji ucznia na prowadzonych przez siebie zajęciach w ramach pomocy psychologiczno - pedagogicznej

3)      respektuje zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach oraz ustalenia zespołu ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej

4)      dwa razy do roku dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej i przekazuje ją na piśmie wychowawcy.

 

      5. Wychowawcy, nauczyciele, specjaliści:

1)      rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;

2)      określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;

3)      rozpoznają  przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie w życiu szkoły

4)      podejmują działania sprzyjające rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;

5)      współpracują z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń
w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.

 

§3. 1. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, nie posiadającego opinii lub orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno  - pedagogiczną:

1)      w przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, rodzic ucznia lub nauczyciel informuje o tym niezwłocznie wychowawcę klasy

2)      wychowawca klasy niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu, na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej na formularzu - (załącznik nr 2).

3)      dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin.

4)      dyrektor szkoły w trybie 7 dni informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane
 (załącznik nr 2).

5)      po wyrażeniu zgody przez rodzica uczeń objęty jest pomocą psychologiczno - pedagogiczną.

6)      nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy w roku dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej i przekazują wychowawcy klasy.

7)      wychowawca klasy dwa razy w roku: pod koniec I i II półrocza dokonuje oceny efektywności udzielanej uczniowi na formularzu , (załącznik nr 3).

8)      Dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia u pedagoga szkolnego.

 

2. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną posiadającego opinię wydaną przez poradnię psychologiczno  - pedagogiczną:

1)      po dostarczeniu przez rodzica opinii do sekretariatu szkoły, dokument zostaje zarejestrowany

2)      sekretarz szkoły informuje wychowawcę i Dyrektora szkoły o zarejestrowanej opinii.

3)      sekretarz szkoły oryginał opinii przekazuje pedagogowi szkolnemu, który umieszcza go w indywidualnej teczce ucznia po zapoznaniu wychowawcy z dokumentem

4)      wychowawca zapoznaje się z treścią opinii, niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom uczącym najważniejsze informacje zawarte w opinii.

5)      Wychowawca klasy niezwłocznie ustala termin spotkania zespołu , na którym ustalane są proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej na formularzu - (załącznik nr 2).

6)      Dyrektor szkoły zatwierdza proponowane formy i sposoby udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz ustala wymiar godzin.

7)      Dyrektor szkoły w trybie natychmiastowym informuje na piśmie rodziców ucznia o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 2).

8)      Po wyrażeniu zgody przez rodzica uczeń objęty jest pomocą psychologiczno - pedagogiczną.

9)      Nauczyciele i specjaliści prowadzą z uczniem zajęcia, monitorują frekwencję oraz dwa razy dokonują na piśmie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej i przekazują wychowawcy klasy.

10)  Wychowawca klasy dwa razy do roku: pod koniec I i II półrocza dokonuje oceny efektywności udzielanej uczniowi na formularzu (załącznik nr 3).

11)  Dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia u pedagoga szkolnego.

 

3. Objęcie ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną posiadającego orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno  - pedagogiczną:

1)      Po dostarczeniu przez rodzica orzeczenia do sekretariatu szkoły, dokument zostaje zarejestrowany

2)      Sekretarz szkoły informuje wychowawcę i Dyrektora szkoły o zarejestrowanym orzeczeniu.

3)      Sekretarz szkoły oryginał orzeczenia przekazuje pedagogowi szkolnemu, który umieszcza dokument w indywidualnej teczce ucznia, po zapoznaniu wychowawcy
 z dokumentem

4)      Wychowawca niezwłocznie w formie ustnej przekazuje nauczycielom uczącym najważniejsze informacje zawarte w orzeczeniu.

5)      Dyrektor szkoły powołuje zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej w terminie do 7 dni roboczych.

6)      Zespół w ciągu 30 dni od daty wpłynięcia orzeczenia dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia (załącznik nr 4) i na jej podstawie opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny (załącznik nr 5)

7)      Dyrektor ustala wymiar godzin  poszczególnych form pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz w trybie natychmiastowym informuje na piśmie rodziców ucznia
o zaplanowanych formach pomocy psychologiczno - pedagogicznej, jej okresie udzielania oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane (załącznik nr 2)

8)      Rodzic zapoznaje się z IPET, wyraża lub nie wyraża zgody na proponowane formy
i sposoby pomocy psychologiczno - pedagogicznej własnoręcznym podpisem.

9)      Dwa razy do roku:, pod koniec I i II półrocza zespół ds. pomocy psychologiczno - pedagogicznej dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia wraz
z oceną efektywności udzielanej pomocy i ewentualnie dokonuje modyfikacji IPET.

10)  Dokumentacja przechowywana jest w indywidualnej teczce ucznia.

11)  Rodzic ucznia otrzymuje kopię IPET u oraz wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.

§4.1. Na koniec roku szkolnego wychowawca składa pełną dokumentację do pedagoga szkolnego.

2. Dokumentacja dotycząca organizacji i form udzielanej pomocy psychologiczno - pedagogicznej znajduje się w gabinecie pedagoga szkolnego.